Ruim vier jaar terug startte Vincent Schoen met zijn onderneming Freshlink eerst vanuit Hengelo en later vanuit het pand van Goes Handling in De Meern, gericht op de im- en export van overzees fruit. “Ik ben tevreden over de ontwikkeling de afgelopen jaren. Het was hard werken, maar we hebben onze boterham kunnen verdienen”, constateert de oprichter. “De afgelopen jaren zijn de activiteiten fors uitgebreid en ons team bestaat inmiddels uit vier personen. We hopen nog verder te groeien, maar mijn ambitie is niet dat er straks meer dan zes personen op de commercie zitten. Ten allen tijde willen we onze structuur en visie als flexibele speler vasthouden.”
Inmiddels is het Zuid-Afrikaanse citrusseizoen bij Freshlink in volle gang. “Momenteel krijgen we veel grapefruit binnen. De verwachtingen waren hooggespannen. Inmiddels staan de prijzen licht onder druk, maar de afzet loopt wel door. Nu het Turkse en Spaanse seizoen ten einde loop gaat het volledige vizier op Zuid-Afrika en verwacht ik nog wel een opleving van de markt de komende weken”, zegt Vincent. “Voor Zuid-Afrikaanse citroenen waren de verwachtingen juist laag, maar nu Argentinië weinig citroenen stuurt en ook de volumes vanuit Zuid-Afrika beperkt blijven, kan die markt de komende weken nog weleens aan gaan trekken.”
Naast citrus, druiven en exoten vormt ook het zachtfruit een belangrijke pijler onder het assortiment van Freshlink. “We proberen de seizoenen te volgen en voeren onder meer jaarrond blauwe bessen. “Nu zitten we volop in het Spaanse seizoen, aangevuld met bessen uit Peru. Prijzen zijn redelijk stabiel met een niveau rond de €6,50/kg voor de Spaanse blauwe bessen. Ook de vraag naar frambozen is de laatste tijd groot geweest met hoge prijzen als gevolg”, vertelt Vincent. Druiven importeert het bedrijf momenteel voornamelijk vanuit Egypte. “We lossen deze in de Sloveense haven van Koper, waar we een agent hebben zitten. Zo zitten we dicht op onze afzetmarkten. Dat doen we ook voor citrus en paprika’s uit Egypte en de groene Sweetie-grapefruit vanuit Israël. ook maken we ons alweer op voor het Chinese pomelo-seizoen, waar we vanaf de eerste week van september tot het einde meedoen met voornamelijk witte en roze pomelo’s.”
De klantenkring van Freshlink bestaat voornamelijk uit de service-providers van de Europese retailers in Centraal- en Oost-Europa, Scandinavië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. “We hebben een platte organisatie en kunnen snel schakelen, daarin zit onze toegevoegde waarde. Wil je rechtstreeks de retail gaan beleveren, dan moet je veel meer afdelingen optuigen. Onze kracht is juist dat we een lage kostenstructuur hebben. Flexibel zijn en je afspraken nakomen, daar staan we voor. Door korte lijnen te houden met leveranciers, telers en importeurs zijn wij in staat snel in te spelen op de dynamische markt van verse groenten en fruit.”
“Goes Handling neemt alle logistieke activiteiten uit handen en we betalen op basis van pallettarief. Hebben we weinig handel, dan hebben we ook weinig kosten. Met de eigen douane-afdeling van Goes Handling en de kwaliteitsafdeling van Lindex hebben we wel alle faciliteiten inpandig om onze klanten te voorzien van handel van hoge kwaliteit tegen competitieve prijzen.” Een mijlpaal werd op 26 april bereikt toen Freshlink het IFS Broker-certificaat op Higher Level behaalde. “Hiermee waarborgen we de kwaliteit en voedselveiligheid van de door ons geleverde productenâ€, aldus Peter van den Brink die hier tijdens zijn stage verantwoordelijk voor was.
https://www.agf.nl/article/9329917/flexibel-zijn-en-je-afspraken-nakomen-daar-staan-we-voor/